Regulamin biblioteki szkolnej
przy Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Osolinie

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

1.      Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkoły służącą realizacji potrzeb dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, realizacji edukacji czytelniczej i medialnej.

2.      Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku klasowym, nauczyciele i pracownicy na podstawie zatrudnienia w placówce, rodzice na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego.

3.      Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek.

4.      Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.

 

 

 

Rozdział II

Funkcje biblioteki

§ 2

1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczestniczy w przygotowaniu uczniów
do samokształcenia, jak również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.

2.      Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

1)     gromadzenie i opracowanie zbiorów;

2)     korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę;

3)     korzystanie ze środków audiowizualnych;

4)     prowadzenie zajęć dydaktycznych.

3.      Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:

1)      kształcąco – wychowawczą poprzez:

a)     rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się (imprezy czytelnicze, m.in. impreza coroczna zw. z twórczością patrona szkoły, konkursy, wystawki książek i wydawnictw, kiermasze),

b)      przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,

c)   organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną (np. wycieczki edukacyjne, koła zainteresowań, spotkania i imprezy edukacyjne),

d)      wdrażanie do poszanowania książki,

e)      udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;

2)      opiekuńczo – wychowawczą poprzez:

a)      współdziałanie z nauczycielami,

b)      wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,

c)      otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,

d)      pomoc uczniom mającym trudności w nauce;

3)      kulturalno – rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.

 

Rozdział III

Organizacja biblioteki

§ 3

1.        Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły:

1)   zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie;

2)   zapewnia środki finansowe warunkujące jej prawidłowe funkcjonowanie, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia;

3)   zarządza skontrum zbiorów;

4)   zapewnia nauczycielowi bibliotekarzowi godziny do prowadzenia lekcji;

5)   zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć;

6)   hospituje i ocenia pracę biblioteki.

2.   Biblioteka składa się z jednego pomieszczenia, służącego jako wypożyczalnia, w miejscach wydzielonych jako czytelnia oraz jako magazyn książek.

3.        W bibliotece są 3 stanowiska komputerowe ze stałym dostępem do Internetu.

4.        Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne i multimedialne), niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły oraz kopie dokumentów szkolnych.

 

Rozdział IV

Zadania i obowiązki nauczyciela-bibliotekarza

§ 4

1.        Koordynowanie pracy w bibliotece:

1)     opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów ważniejszych imprez;

2)     uzgodnienie stanu majątkowego z księgowością;

3)     projektowanie wydatków na rok kalendarzowy;

4)     sprawozdania z pracy biblioteki, zawierające oceny z czytelnictwa;

5)     odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki.

2.        Praca pedagogiczna:

1)     gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami;

2)     udostępnianie zbiorów;

3)     udzielanie informacji bibliotecznych;

4)     rozmowy z czytelnikami o książkach;

5)     poradnictwo w wyborach czytelniczych;

6)     prowadzenie lekcji bibliotecznych, zgodnych z zadaniami szkoły, m.in. lekcje biblioteczne dla klas I – pasowanie na czytelnika oraz lekcje biblioteczne dla pozostałych klas uwzględniające szczególnie rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów;

7)     udostępnienie uczniom, nauczycielom i opiekunom potrzebnych materiałów  (w tym podręczników i materiałów edukacyjnych);

8)     informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa;

9)     prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach;

10) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa;

11) dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych;

12) dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów.

3.        Praca organizacyjna:

1)     gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja – zgodnie z obowiązującymi przepisami;

2)     opracowanie biblioteczne zbiorów;

3)     selekcja zbiorów i ich konserwacja;

4)     tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną: komputeryzacja biblioteki szkolnej, wzbogacanie zasobów biblioteki o najnowsze pozycje książkowe i źródła medialne, wydzielenie księgozbioru podręcznego
i prowadzenie katalogów;

5)     udostępnianie zbiorów;

6)     sukcesywne zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego gromadzenie, wypożyczanie i udostępnianie uczniom podręczników, materiałów edukacyjnych
i przekazywanie materiałów ćwiczeniowych.

 

 

Rozdział V

Prawa i obowiązki czytelników

§ 5

1.        Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły i rodzice.

2.        Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.

3.        Wszystkie wypożyczane materiały powinny być zwrócone przed    końcem roku szkolnego.

4.   Czytelnicy opuszczający szkołę są obowiązani do przedstawienia w sekretariacie szkoły potwierdzenia zwrotu materiałów wypożyczonych z biblioteki.

5.        Najlepszym czytelnikom, uczniom pomagającym w pracach biblioteki mogą być przyznawane nagrody na koniec roku szkolnego.

 6.    Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) i udostępnia zbiory biblioteki oraz kopie niektórych dokumentów szkolnych na następujących zasadach:

1)      udostępnianie zbiorów biblioteki odbywa się w godzinach otwarcia oraz wg opracowanego planu wypożyczeń;

2)      w bibliotece obowiązuje zachowanie ciszy, spokoju i porządku;

3)      w czasie przebywania w bibliotece nie wolno spożywać posiłków (śniadania, owoców, lodów, słodyczy itp.);

4)      księgozbiór wypożyczalni jest udostępniany czytelnikowi do domu;

5)  z księgozbioru podręcznego oraz zbiorów specjalnych można korzystać tylko w czytelni;

6)      użytkownicy mają wolny dostęp do półek;

7)  wydawnictwa stanowiące księgozbiór podręczny, zbiory taśmoteki i wideoteki udostępnia nauczyciel – bibliotekarz;

8)      jednorazowo można wypożyczyć dwie książki, każdą na okres nieprzekraczający 2 tygodni, zwrot winien nastąpić niezwłocznie po przeczytaniu;

9)      wypożyczoną książkę należy obejrzeć i zgłosić bibliotekarzowi ewentualne uszkodzenia;

10)  wypożyczone książki należy szanować;

11)  w przypadku zgubienia lub zniszczenia książki czytelnik musi zwrócić taką samą książkę, o tej samej lub wyższej wartości, po uprzednim porozumieniu się z bibliotekarzem;

12)  przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie książki powinny być obowiązkowo zwrócone do biblioteki w terminie wyznaczonym przez bibliotekarza (dotyczy wszystkich czytelników);

13)  dla chętnych czytelników umożliwia się wypożyczenia książek na okres wakacyjny (nie dotyczy absolwentów danego roku).

 

Rozdział VI

Zasady współpracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz bibliotekami pozaszkolnymi i instytucjami kulturalnymi

§ 6

      1.      Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami na zasadach:

1)      świadomego i aktywnego udziału uczniów w różnych formach upowszechniania i rozwijania kultury czytelniczej, dyskusji nad książkami, wystaw książkowych itp.;

2)      trwałości wiedzy i umiejętności uczniów;

3) partnerstwa z uczniami szczególnie zdolnymi w ich poszukiwaniach czytelniczych;

4)      pomocy uczniom mającym trudności w nauce, sprawiającym trudności wychowawcze.

2.      Uczniowie:

1)  mają prawo przebywać w bibliotece w wyznaczonych godzinach rannych (w zastępstwie świetlicy) oraz wypożyczający książki lub pracujący w czytelni;

2)  przygotowujący się do olimpiad, konkursów itp. mają prawo wypożyczyć jednorazowo więcej niż dwie książki;

3) mogą korzystać ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece (w tym słowników, encyklopedii i programów multimedialnych);

4)      najaktywniejsi czytelnicy są nagradzani;

5)      są informowani o aktywności czytelniczej;

6) są otaczani indywidualną opieką, otrzymując pomoc w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowania nawyków czytelniczych;

7)      mogą korzystać z Internetu;

8)      na zajęciach czytelniczych mogą korzystać z czasopism i księgozbioru podręcznego;

3.      Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania się w celu:

1)      rozbudzania potrzeb i zainteresowań uczniów;

2)      współtworzenia warsztatu informacyjnego biblioteki;

3)      rozwijania kultury czytelniczej uczniów, przysposabiania do korzystania informacji;

4)      współuczestnictwa w działaniach mających na celu upowszechnienie wiedzy w zakresie wychowania czytelniczego w rodzinie;

5)      wspierania nauczyciela w procesie dydaktycznym i wychowawczym;

6)      uczestniczenia w organizacji imprez okolicznościowych zgodnie z zapisami w planie pracy szkoły.

4.      Nauczyciele i inni pracownicy szkoły:

1)      mogą złożyć zamówienie na literaturę pedagogiczną, literaturę przedmiotu, poradniki metodyczne, czasopisma pedagogiczne;

2)      na wniosek nauczyciela bibliotekarz przygotowuje i przekazuje literaturę do pracowni przedmiotowych, a także przeprowadza lekcje biblioteczne lub część zajęć;

3)      korzystają z czasopism pedagogicznych i ze zbiorów gromadzonych w bibliotece;

4)      dyrektor szkoły, wychowawcy i nauczyciel języka polskiego otrzymują informację o stanie czytelnictwa;

5)      mają możliwość korzystania z Internetu, encyklopedii, programów multimedialnych;

6)      korzystają z pomocy bibliotekarza w poszukiwaniu materiałów na różne konkursy, imprezy okolicznościowe.

5.      Biblioteka szkolna współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) na zasadach partnerstwa w celu:

1)      rozwijania kultury czytelniczej uczniów (spotkania na zebraniach rodzicielskich);

2)      popularyzacji literatury dla rodziców z zakresu wychowania;

3)      angażowania rodziców przy organizacji imprez czytelniczych;

4)      wyegzekwowania odpowiedzialności materialnej za zniszczone lub zagubione przez uczniów książki lub podręczniki.

6.      Rodzice (opiekunowie prawni):

1)      mogą korzystać ze zbiorów gromadzonych w bibliotece;

2)      są informowani o aktywności czytelniczej uczniów;

3)      mają możliwość wglądu do dokumentów szkoły;

4)      ponoszą odpowiedzialność materialną za zniszczone lub zgubione przez ich dzieci książki lub podręczniki.

7.      Biblioteka współpracuje z bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi:

1)      korzystając z lekcji bibliotecznych przeprowadzanych przez bibliotekarzy Miejskiej Biblioteki im. Jarosława Iwaszkiewicza w Obornikach Śląskich, Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu i innych bibliotek oraz instytucji i organizacji;

2)      korzystając z różnorodnych form szkoleń, warsztatów dla nauczycieli;

3)      współuczestnicząc w organizacji imprez kulturalnych na szczeblu gminnym, powiatowym;

4)      biorąc udział w wydarzeniach kulturalnych – wystawach, spotkaniach
z pisarzami, wyjściach do kina, teatru, filharmonii.

 

Rozdział VII

Czytelnia

 § 7

 

1.      W Szkole zorganizowana jest czytelnia w pomieszczeniu biblioteki.

2.      Czytelnia jest pracownią szkolną, której zadaniem wraz z biblioteką jest koordynowanie procesu edukacji czytelniczej i informacyjnej oraz multimedialnej realizowanego przez nauczycieli, popularyzowanie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.

3.      Z czytelni korzystają uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy Szkoły oraz rodzice.

4.      W czytelni gromadzony jest księgozbiór podręczny, programy komputerowe, do których czytelnik ma dostęp bezpośredni. Umożliwiony jest także stały dostęp do Internetu.

5.      Na księgozbiór podręczny składa się w szczególności:

1)      encyklopedie;

2)      roczniki statystyczne;

3)      słowniki języków obcych, ortograficznych i innych;

4)      atlasy geograficzne, historyczne i inne;

5)      poradniki i czasopisma metodyczne dla nauczycieli;

6)      czasopisma popularno-naukowe;

7)      komplet najnowszych (aktualnych) podręczników, programów multimedialnych do poszczególnych przedmiotów niezbędnych do kształcenia w Szkole.

6.      Godziny pracy czytelni dostosowane są do planu zajęć obowiązującego na dany rok szkolny.