Regulamin
biblioteki szkolnej
przy Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Osolinie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkoły służącą realizacji potrzeb dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, realizacji edukacji czytelniczej i medialnej.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku klasowym, nauczyciele i pracownicy na podstawie zatrudnienia w placówce, rodzice na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego.
3. Uprawnieni do korzystania ze zbiorów mają wolny dostęp do półek.
4. Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych.
Rozdział II
Funkcje biblioteki
§ 2
1. Biblioteka szkolna
jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli, uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
uczestniczy w przygotowaniu uczniów
do samokształcenia, jak również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów;
2) korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę;
3) korzystanie ze środków audiowizualnych;
4) prowadzenie zajęć dydaktycznych.
3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:
1) kształcąco – wychowawczą poprzez:
a) rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się (imprezy czytelnicze, m.in. impreza coroczna zw. z twórczością patrona szkoły, konkursy, wystawki książek i wydawnictw, kiermasze),
b) przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
c) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną (np. wycieczki edukacyjne, koła zainteresowań, spotkania i imprezy edukacyjne),
d) wdrażanie do poszanowania książki,
e) udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;
2) opiekuńczo – wychowawczą poprzez:
a) współdziałanie z nauczycielami,
b) wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
c) otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,
d) pomoc uczniom mającym trudności w nauce;
3) kulturalno – rekreacyjną poprzez uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego.
Rozdział III
Organizacja biblioteki
§ 3
1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły:
1) zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie;
2) zapewnia środki finansowe warunkujące jej prawidłowe funkcjonowanie, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia;
3) zarządza skontrum zbiorów;
4) zapewnia nauczycielowi bibliotekarzowi godziny do prowadzenia lekcji;
5) zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć;
6) hospituje i ocenia pracę biblioteki.
2. Biblioteka składa się z jednego pomieszczenia, służącego jako wypożyczalnia, w miejscach wydzielonych jako czytelnia oraz jako magazyn książek.
3. W bibliotece są 3 stanowiska komputerowe ze stałym dostępem do Internetu.
4. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma i inne) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne i multimedialne), niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły oraz kopie dokumentów szkolnych.
Rozdział IV
Zadania i obowiązki nauczyciela-bibliotekarza
§ 4
1. Koordynowanie pracy w bibliotece:
1) opracowanie rocznych planów działalności biblioteki oraz terminów ważniejszych imprez;
2) uzgodnienie stanu majątkowego z księgowością;
3) projektowanie wydatków na rok kalendarzowy;
4) sprawozdania z pracy biblioteki, zawierające oceny z czytelnictwa;
5) odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki.
2. Praca pedagogiczna:
1) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami;
2) udostępnianie zbiorów;
3) udzielanie informacji bibliotecznych;
4) rozmowy z czytelnikami o książkach;
5) poradnictwo w wyborach czytelniczych;
6) prowadzenie lekcji bibliotecznych, zgodnych z zadaniami szkoły, m.in. lekcje biblioteczne dla klas I – pasowanie na czytelnika oraz lekcje biblioteczne dla pozostałych klas uwzględniające szczególnie rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów;
7) udostępnienie uczniom, nauczycielom i opiekunom potrzebnych materiałów (w tym podręczników i materiałów edukacyjnych);
8) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa;
9) prowadzenie różnych form wizualnych informacji o książkach;
10) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa;
11) dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych;
12) dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów.
3. Praca organizacyjna:
1) gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja – zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) opracowanie biblioteczne zbiorów;
3) selekcja zbiorów i ich konserwacja;
4) tworzenie warunków
do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną: komputeryzacja biblioteki szkolnej, wzbogacanie zasobów biblioteki o najnowsze pozycje książkowe i źródła medialne,
wydzielenie księgozbioru podręcznego
i prowadzenie katalogów;
5) udostępnianie zbiorów;
6) sukcesywne zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego gromadzenie, wypożyczanie i udostępnianie uczniom
podręczników, materiałów edukacyjnych
i przekazywanie materiałów ćwiczeniowych.
Rozdział V
Prawa i obowiązki czytelników
§ 5
1. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły i rodzice.
2. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
3. Wszystkie wypożyczane materiały powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego.
4. Czytelnicy opuszczający szkołę są obowiązani do przedstawienia w sekretariacie szkoły potwierdzenia zwrotu materiałów wypożyczonych z biblioteki.
5. Najlepszym czytelnikom, uczniom pomagającym w pracach biblioteki mogą być przyznawane nagrody na koniec roku szkolnego.
6. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) i udostępnia zbiory biblioteki oraz kopie niektórych dokumentów szkolnych na następujących zasadach:
1) udostępnianie zbiorów biblioteki odbywa się w godzinach otwarcia oraz wg opracowanego planu wypożyczeń;
2) w bibliotece obowiązuje zachowanie ciszy, spokoju i porządku;
3) w czasie przebywania w bibliotece nie wolno spożywać posiłków (śniadania, owoców, lodów, słodyczy itp.);
4) księgozbiór wypożyczalni jest udostępniany czytelnikowi do domu;
5) z księgozbioru podręcznego oraz zbiorów specjalnych można korzystać tylko w czytelni;
6) użytkownicy mają wolny dostęp do półek;
7) wydawnictwa stanowiące księgozbiór podręczny, zbiory taśmoteki i wideoteki udostępnia nauczyciel – bibliotekarz;
8) jednorazowo można wypożyczyć dwie książki, każdą na okres nieprzekraczający 2 tygodni, zwrot winien nastąpić niezwłocznie po przeczytaniu;
9) wypożyczoną książkę należy obejrzeć i zgłosić bibliotekarzowi ewentualne uszkodzenia;
10) wypożyczone książki należy szanować;
11) w przypadku zgubienia lub zniszczenia książki czytelnik musi zwrócić taką samą książkę, o tej samej lub wyższej wartości, po uprzednim porozumieniu się z bibliotekarzem;
12) przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie książki powinny być obowiązkowo zwrócone do biblioteki w terminie wyznaczonym przez bibliotekarza (dotyczy wszystkich czytelników);
13) dla chętnych czytelników umożliwia się wypożyczenia książek na okres wakacyjny (nie dotyczy absolwentów danego roku).
Rozdział VI
Zasady współpracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz bibliotekami pozaszkolnymi i instytucjami kulturalnymi
1. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami na zasadach:
1) świadomego i aktywnego udziału uczniów w różnych formach upowszechniania i rozwijania kultury czytelniczej, dyskusji nad książkami, wystaw książkowych itp.;
2) trwałości wiedzy i umiejętności uczniów;
3) partnerstwa z uczniami szczególnie zdolnymi w ich poszukiwaniach czytelniczych;
4) pomocy uczniom mającym trudności w nauce, sprawiającym trudności wychowawcze.
2. Uczniowie:
1) mają prawo przebywać w bibliotece w wyznaczonych godzinach rannych (w zastępstwie świetlicy) oraz wypożyczający książki lub pracujący w czytelni;
2) przygotowujący się do olimpiad, konkursów itp. mają prawo wypożyczyć jednorazowo więcej niż dwie książki;
3) mogą korzystać ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece (w tym słowników, encyklopedii i programów multimedialnych);
4) najaktywniejsi czytelnicy są nagradzani;
5) są informowani o aktywności czytelniczej;
6) są otaczani indywidualną opieką, otrzymując pomoc w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowania nawyków czytelniczych;
7) mogą korzystać z Internetu;
8) na zajęciach czytelniczych mogą korzystać z czasopism i księgozbioru podręcznego;
3. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania się w celu:
1) rozbudzania potrzeb i zainteresowań uczniów;
2) współtworzenia warsztatu informacyjnego biblioteki;
3) rozwijania kultury czytelniczej uczniów, przysposabiania do korzystania informacji;
4) współuczestnictwa w działaniach mających na celu upowszechnienie wiedzy w zakresie wychowania czytelniczego w rodzinie;
5) wspierania nauczyciela w procesie dydaktycznym i wychowawczym;
6) uczestniczenia w organizacji imprez okolicznościowych zgodnie z zapisami w planie pracy szkoły.
4. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły:
1) mogą złożyć zamówienie na literaturę pedagogiczną, literaturę przedmiotu, poradniki metodyczne, czasopisma pedagogiczne;
2) na wniosek nauczyciela bibliotekarz przygotowuje i przekazuje literaturę do pracowni przedmiotowych, a także przeprowadza lekcje biblioteczne lub część zajęć;
3) korzystają z czasopism pedagogicznych i ze zbiorów gromadzonych w bibliotece;
4) dyrektor szkoły, wychowawcy i nauczyciel języka polskiego otrzymują informację o stanie czytelnictwa;
5) mają możliwość korzystania z Internetu, encyklopedii, programów multimedialnych;
6) korzystają z pomocy bibliotekarza w poszukiwaniu materiałów na różne konkursy, imprezy okolicznościowe.
5. Biblioteka szkolna współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) na zasadach partnerstwa w celu:
1) rozwijania kultury czytelniczej uczniów (spotkania na zebraniach rodzicielskich);
2) popularyzacji literatury dla rodziców z zakresu wychowania;
3) angażowania rodziców przy organizacji imprez czytelniczych;
4) wyegzekwowania odpowiedzialności materialnej za zniszczone lub zagubione przez uczniów książki lub podręczniki.
6. Rodzice (opiekunowie prawni):
1) mogą korzystać ze zbiorów gromadzonych w bibliotece;
2) są informowani o aktywności czytelniczej uczniów;
3) mają możliwość wglądu do dokumentów szkoły;
4) ponoszą odpowiedzialność materialną za zniszczone lub zgubione przez ich dzieci książki lub podręczniki.
7. Biblioteka współpracuje z bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi:
1) korzystając z lekcji bibliotecznych przeprowadzanych przez bibliotekarzy Miejskiej Biblioteki im. Jarosława Iwaszkiewicza w Obornikach Śląskich, Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu i innych bibliotek oraz instytucji i organizacji;
2) korzystając z różnorodnych form szkoleń, warsztatów dla nauczycieli;
3) współuczestnicząc w organizacji imprez kulturalnych na szczeblu gminnym, powiatowym;
4) biorąc udział w
wydarzeniach kulturalnych – wystawach, spotkaniach
z pisarzami, wyjściach do kina, teatru, filharmonii.
Rozdział VII
Czytelnia
§ 7
1. W Szkole zorganizowana jest czytelnia w pomieszczeniu biblioteki.
2. Czytelnia jest pracownią szkolną, której zadaniem wraz z biblioteką jest koordynowanie procesu edukacji czytelniczej i informacyjnej oraz multimedialnej realizowanego przez nauczycieli, popularyzowanie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
3. Z czytelni korzystają uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy Szkoły oraz rodzice.
4. W czytelni gromadzony jest księgozbiór podręczny, programy komputerowe, do których czytelnik ma dostęp bezpośredni. Umożliwiony jest także stały dostęp do Internetu.
5. Na księgozbiór podręczny składa się w szczególności:
1) encyklopedie;
2) roczniki statystyczne;
3) słowniki języków obcych, ortograficznych i innych;
4) atlasy geograficzne, historyczne i inne;
5) poradniki i czasopisma metodyczne dla nauczycieli;
6) czasopisma popularno-naukowe;
7) komplet najnowszych (aktualnych) podręczników, programów multimedialnych do poszczególnych przedmiotów niezbędnych do kształcenia w Szkole.
6. Godziny pracy czytelni dostosowane są do planu zajęć obowiązującego na dany rok szkolny.